Institutt for kommunikasjon og kultur

Instituttet bidrar til forskningsbasert under­visning og kunnskapsutvikling innenfor pr og virksomhetskommunikasjon, digital media- ledelse, interkulturell kommunikasjon samt kultur og ledelse. Instituttet har hovedansvar for all undervisning innen disse områdene ved Handelshøyskolen BI og forskningsaktiviteten er konsentrert omkring næringslivsrelatert forskning innenfor kommunikasjon, kultur og ledelse. Instituttet skiftet navn fra Institutt for Kommunikasjon, Kultur og Språk til Institutt for Kommunikasjon og Kultur med virkning fra 1. januar 2014.

Instituttet har en sterk internasjonal orientering, ni av de fulltids faglige ansatte har internasjonal bakgrunn fra England, Finland, Australia, USA og Canada. Den internasjonale profilen gjen­speiler seg i undervisningsporteføljen og i internasjonal vitenskapelig forskning og publisering. Instituttet hadde i 2013 en vekst i oppnådde publiseringspoeng, fra 13,4 i 2012 til 17,9 poeng i 2013.

Instituttet er opptatt av det kulturelle mangfold i dagens globale økonomi. Instituttets mål er å være en nasjonal ressurs når det gjelder ledelseskommunikasjon og virksomheters kultur.

INSTITUTTET HAR ORGANISERT DEN FAGLIGE VIRKSOMHETEN PÅ TO OMRÅDER:

Kommunikasjon:
Virksomhetskommunikasjon, pr, ledelses­kommunikasjon, digital medialedelse, språk- og medieanalyse, retorikk, krisekommunikasjon, digital kommunikasjonsledelse og skoleledelse.

Kultur:
Kulturforståelse, tverrkulturell kommunikasjon, skandinavisk ledelse, ledelse i kulturbransjekunnskap innen film, teater, musikk og bokbransjen.

Ansatte ved instituttet

Graf med fordeling av ansatte

Faglige Årsverk

Graf over faglige årsverk

Instituttet har ett tilknyttet forskningssenter

  • Senter for virksomhetskommunikasjon (Leder: Peggy Brønn)

Instituttet har ett Gaveprofessorat:

  • Telenor­-professoratet innen kulturelt betinget innovasjon (Johan From)