Institutt for markedsføring

Institutt for markedsføring har forskere i den absolutte toppklassen og er et av Europas største fagmiljøer i markedsføring. Dette gjør at studentene får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring.

Instituttets målsetting er at kandidatene skal arbeide for de beste bedriftene og kvalifisere til lederstillinger hos disse. Instituttet fokuserer på forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer.

Institutt for markedsføring formidler sin kompetanse innenfor fire bachelorgrader tilknyttet markedsføringsfag, én Master of Science-grad i strategic marketing management, executive-utdanningen med Executive Master of Management-programmet i markedsføring, samt doktorgradsutdanning i marketing. Instituttet har som satsingsområde å tilby forskningsbasert undervisning kombinert med moderne undervisningsteknologi. Instituttet samarbeider tett med en rekke norske og internasjonalt ledende bedrifter og gjennom et stort internasjonalt forskernettverk.

I motsetning til de tradisjonelle teoretiske og metodiske måtene å gruppere fagmiljøer på, startet instituttet i 2013 arbeidet med å reorganisere seg inn i tre grupper ut fra hvilken relevans de har ovenfor næringslivet. Dette har gitt følgende grupperinger:

Explore Market Opportunities – misjonen til denne gruppen er å være eksperter og pådrivere innenfor å ha den nyeste kunnskapen i å identifisere endringer i kundenes behov. Denne gruppen består av markedsanalysespesialister, eksperter på big data, på innsikt, eksperimenter, økonometri, teknologi og avansert analyse. I disse dager etablerer de Marketing Intelligence Center, hvor målsettingen er å være en bidragsyter i å jobbe med norske bedrifter slik at de kan utnytte sine kundedata på en strategisk god måte.

Create Market Solutions – misjonen her er å være eksperter innenfor hvordan man organiserer seg for verdiskapning. Denne gruppen består av faglige innenfor markedsorientert ledelse, kontraktsforhandlinger, outsourcing, partnerseleksjon, lokaliseringsbeslutninger, overvåkning av kontrakter, franchise, incentivsystemer, nettverk, internasjonalisering og verdiskapning til stakeholders.

Manage Market Challenges – misjonen til denne gruppen er å være eksperter og oppdatert på hvordan man håndterer markedskonkurransen. Denne gruppen består av faglige som vet hvordan man trenger igjennom med budskaper, på merkevarebygging, på prisstrategier og taktikker, sosiale medier, salg, kundesegmentering og posisjonering og verdioppnåelse. Målsettingen er ikke lenger å differensiere seg fra konkurrentene men å skape en differensiert verdi for kundene.

Ansatte ved instituttet

Graf med fordeling av ansatte

Faglige Årsverk

Graf over faglige årsverk