Institutt for kommunikasjon, kultur og språk

Instituttet bidrar til forskningsbasert undervisning og kunnskapsutvikling innenfor PR og virksomhetskommunikasjon, journa­listikk, kultur og ledelse, interkulturell kommunikasjon samt engelsk, fransk, spansk og tysk. Instituttet har hovedansvar for all undervisning innen disse områdene ved ­handelshøyskolen BI og forsknings­aktiviteten er konsentrert omkring næringslivsrelatert forskning innenfor ­kommunikasjon, kultur og ledelse.

Instituttets mål i 2012 har vært å bidra til økt kunnskapsnivå blant et betydelig antall BI-studenter gjennom topp undervisning. I tillegg hadde instituttet økt fokus på deltagelse i samfunnsdebatten i Norge og internasjonalt, gjennom økt mediedekning og økt deltakelse på både nasjonale og internasjonale forskningskonferanser innen­for virksomhetskommunikasjon, retorikk, kulturkonsum, tverrkulturell kommunika­sjon, kultur og ledelse samt skoleledelse. Instituttet satset også på internasjo­nal vitenskapelig publisering i 2012.

INSTITUTTET HAR ORGANISERT DEN FAGLIGE VIRKSOMHETEN PÅ TRE OMRÅDER:

Kommunikasjon: Virksomhetskommunikasjon, PR, ledelses­kommunikasjon, journalistikk, språk og medieanalyse, retorikk, krisekommunika­sjon, digital kommunikasjonsledelse og skoleledelse.

Kultur: Kulturforståelse, tverrkulturell kommunikasjon, skandinavisk ledelse, ledelse i kulturbransjekunnskap innen film, teater, musikk og bokbransjen.

Språk: Interkulturell kommunikasjon og forretningsspråk i engelsk, fransk, spansk og tysk.

Instituttet har en sterk internasjonal ­orientering, ni av de fulltids faglige ansatte har internasjonal bakgrunn fra England, Finland, Australia, USA og Canada.

Den internasjonale profilen gjen­speiler seg i undervisningsporteføljen og i inter­nasjonal vitenskaplig forskning og publisering. Instituttet er opptatt av det kulturelle mangfold i dagens globale økonomi. Instituttets mål er å være en nasjonal ressurs når det gjelder ledelseskommunikasjon og virksomheters kultur.

Ansatte ved instituttet

Graf med fordeling av ansatte

Faglige Årsverk

Graf over faglige årsverk

Instituttet har ett tilknyttet forskningssenter

  • Senter for virksomhetskommunikasjon (Leder: Peggy Brønn)

Instituttet har ett Gaveprofessorat:

  • Telenor­-professoratet innen kulturelt betinget innovasjon (Johan From)