Institutt for markedsføring

Institutt for markedsføring har forskere i den absolutte toppklassen og er et av Europas største fagmiljøer i markedsføring. Dette gjør at studentene får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring. Målsettingen er at kandidatene skal arbeide for ledende bedrifter nasjonalt og internasjonalt samt kunne kvalifisere til lederstillinger hos disse.

Institutt for markedsføring har konsentrert sin kompetanse rundt fire bachelorgrader i markedsføring, én Master of Science-grad i strategic marketing management, executive-utdanningen med Executive Master of Management-programmet i markedsføring, samt doktorgradsutdanning i marketing. Instituttet leverer forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle sine programmer.

Forskningen ved institutt for markedsføring skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans. Instituttet samarbeider tett med en rekke norske og internasjonalt ledende bedrifter og gjennom et stort internasjonalt forskernettverk. Instituttets forskningskompetanse inkluderer:

Marketing Strategy - hovedfokus rundt markedsorientert ledelse, CRM, kunderelasjoner, salg, lønnsomhet, markedsføringskanaler, innovasjon og entreprenørskap og internasjonal markedsføring

Consumer Behavior - hovedfokus rundt kjøpsatferd, psykologi, og motiver til kjøp samt rasjonell og irrasjonell atferd rundt disse handlingene.

Marketing Modeling - hovedfokus rundt empiriske analyser, modellering, og økonometriske analyser av kjøpsatferd og bedrifters lønnsomhet. Faglige i denne disiplinen er eksperter i å anvende og systematisere eksisterende bedriftsdata og markedsdata inn i beslutningsmodeller.

Kvaliteten på doktorgradsprogrammet ved instituttet ble synliggjort i 2012 da en av doktorgradsstipendiatene, Dr. Ali Faraji Rad, fikk stilling som post doktor i marketing ved Columbia Business School.

I alt seks av instituttets faglige deltok i ulike nivåer på det ambisiøse Executive Programmet GLOCOLL på Harvard. Programmet er spesialdesignet for å utvikle entusiastiske lærere som mestrer å engasjere og skape læring.

I 2012 inngikk instituttet kontrakt med fire nyutdannede toppforskere fra Europa. Av disse startet to allerede i 2012, hvorav én fra Paris i Frankrike og én fra Split i Kroatia.

Ansatte ved instituttet

Graf med fordeling av ansatte

Faglige Årsverk

Graf over faglige årsverk

Ett forskningssenter er tilknyttet instituttet

  • Senter for varehandelsstudier (Leder: Arne Nygaard)