Institutt for markedsføring

Bendik Meling Samuelsen

Instituttleder Bendik Meling Samuelsen

Institutt for markedsføring har forskere i den absolutte toppklassen og har et av Europas største fagmiljøer i markedsføring. Dette gir våre studenter tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring.

Instituttets målsetting er at kandidatene skal arbeide for de beste bedriftene og kvalifisere til lederstillinger hos disse. Instituttet fokuserer på forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer.


Illustration Illustration

Et fagmiljø karakteriseres blant annet av fremragende forskning. Akademiske høydepunkter i 2014 inkluderer:

  • Professor Rutger Daniel van Oest publiserte artikkelen "Customer complaints and recovery effectiveness: a customer based approach" sammen med George Knox (Tilburg University) i topptidsskriftet "Journal of Marketing".
  • Dr.gradsstipendiat Sinem Acar Burkay publiserte en artikkel fra sin doktoravhandling: "Trusting others: The polarization effect of need for closure" sammen med professor Luk Warlop (BI) og professor Bob Fennis (University of Groningen) i topptidsskriftet i psykologi: "Journal of Personality and Social Psychology".
  • Førsteamanuensis Matilda Dorotic publiserte artikkelen "Reward redemption effects in a loyalty program when customers choose how much and when to redeem" i topptidsskriftet "International Journal of Research in Marketing" sammen med professorene Peter C. Verhoef (BI og University of Groningen), Dennis Fok (Erasmus University) og Tammo H.A. Bijmolt (University of Groningen).

Fra instituttets doktorgradsprogram disputerte Mehrad Moeini-Jazani og Sinem Accar Burkay våren 2014.

Instituttet formidler sin kompetanse gjennom to bachelorprogram, MSc-programmet i strategic marketing management, Executive Master of Management-programmet i markedsorientert ledelse, samt doktorgradsutdanning i markedsføring. Felles for instituttets programmer er et sterkt kvantitativt fokus på markedsføringens bidrag til virksomhetsutvikling.

I motsetning til de tradisjonelle teoretiske og metodiske måtene å gruppere fagmiljøer på, har instituttet i 2013 og 2014 arbeidet med å reorganisere seg inn i tre grupper ut fra hvilken rolle de spiller for å generere markedsorientert vekst for virksomheter. Dette har gitt følgende grupperinger:

Explore Market Opportunities – hvordan identifisere endringer i kundenes behov. Denne gruppen består av markedsanalysespesialister, eksperter på big data, på innsikt, eksperimenter, økonometri, teknologi og avansert analyse.

Create Market Solutions – hvordan organisere seg for verdiskaping. Denne gruppen består av faglige innenfor markedsorientert ledelse, kontraktsforhandlinger, outsourcing, partnerseleksjon, lokaliseringsbeslutninger, overvåkning av kontrakter, franchise, incentivsystemer, nettverk, internasjonalisering og verdiskapning til stakeholders.

Manage Market Challenges – hvordan håndtere markedskonkur­ransen. Denne gruppen består av faglige som vet hvordan man trenger igjennom med budskaper, på merkevarebygging, på prisstrategier og taktikker, sosiale medier, salg, kundesegmentering og posisjonering og verdioppnåelse.

Ved årsskiftet 2014/2015 gikk professor Ragnhild Silkoset over i rollen som Dean Executive, mens professor Bendik M. Samuelsen tiltrådde som instituttleder.