Institutt for markedsføring

Bendik Meling Samuelsen

Instituttleder Bendik Meling Samuelsen

Instituttets målsetting er at kandidatene skal arbeide for de beste bedriftene og kvalifisere til lederstillinger hos disse. Instituttet fokuserer på forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer. Et fagmiljø karakteriseres blant annet av fremragende forskning.


Illustration

Akademiske høydepunkter i 2015 inkluderer blant annet:

  • Ali Faradji-Rad (Nanyang Technical University), Bendik M. Samuelsen (BI) og Luk Warlop (KU Leuven og BI) publiserte artikkelen «On the Persuasiveness of Similar Others: The Role of Mentalizing and the Feeling of Certainty» i Journal of Consumer Reserach.
  • Auke Hunneman (BI), Peter C. Verhoef (Groningen University) og Laurens Sloot (Groningen University) publiserte artikkelen «The Impact of Consumer Confidence on Store Satisfaction and Share of Wallet Formation» i Journal of Retailing.
  • Jon Bingen Sande (BI) publiserte sammen med Sven Arne Haugland (NHH) arikkelen «Strategic performance effects of misaligned formal contracting: the mediating role of relational contracting” i International Journal of Research in Marketing.

Dette er bare noen av toppubliseringene i 2015; totalt publiserte instituttets stab 27 vitenskapelige artikler på nivå 1 og nivå 2.

Fra instituttets doktorgradsprogram disputerte Jakob Utgård og Tarje Børsum Gaustad i 2015.

Studier og programmer

Instituttet formidler sin kompetanse gjennom to bachelorprogram, MSc-programmet i strategic marketing management, Executive Master of Management-programmet i markedsorientert ledelse, samt doktorgradsutdanning i markedsføring. Felles for instituttets programmer er et sterkt kvantitativt fokus på markedsføringens bidrag til virksomhetsutvikling.

Instituttets organisering

I motsetning til de tradisjonelle teoretiske og metodiske måtene å gruppere fagmiljøer på, har instituttet i arbeidet med å reorganisere seg inn i tre grupper ut fra hvilken rolle de spiller for å generere markedsorientert vekst for virksomheter.

Dette har gitt følgende grupperinger:

Explore Market Opportunities – hvordan identifisere endringer i kundenes behov. Denne gruppen består av markedsanalysespesialister, eksperter på big data, på innsikt, eksperimenter, økonometri, teknologi og avansert analyse.

Create Market Solutions – hvordan organisere seg for verdiskaping. Denne gruppen består av faglige innenfor markedsorientert ledelse, kontraktsforhandlinger, outsourcing, partnerseleksjon, lokaliseringsbeslutninger, overvåkning av kontrakter, franchise, incentivsystemer, nettverk, internasjonalisering og verdiskapning til stakeholders.

Manage Market Challenges – hvordan håndtere markedskonkurransen. Denne gruppen består av faglige som vet hvordan man trenger igjennom med budskaper, på merkevarebygging, på prisstrategier og taktikker, sosiale medier, salg, kundesegmentering, posisjonering og verdioppnåelse.